Trotinetele electrice: accidente în România, măsuri și exemple din străinătate

Darius Cojocaru
4 Citit minim
Trotinetele electrice, cauza a sute de accidente în România. Ce măsuri au luat autoritățile și ce exemple oferă alte țări. Popularitatea lor nu e însoțită de o preocupare pentru reguli – HotNews.ro

În ultimii trei ani, în România, au avut loc aproape 400 de accidente grave cu vehicule de tip trotinete electrice. În unele centre urbane, aceste dispozitive au fost interzise de autoritățile locale. Cu toate acestea, rămân populare, în special în București, unde au fost înregistrate cele mai multe incidente. Care este situația în alte orașe europene?

  • Acest material a fost realizat în cadrul unui proiect european.

Primele trotinete electrice au apărut în România acum peste zece ani, iar primele servicii de închiriere au fost lansate în 2019.

Un an mai târziu, cele mai utilizate aplicații pentru închirierea acestor vehicule erau Lime, Wolf-e, Flow și Splash. În 2020, integrarea trotinetelor Lime în aplicația Uber le-a sporit prezența pe drumuri și trotuare. Totodată, platforma Bolt a intrat pe piață în vara aceluiași an.

La scurt timp, au apărut accidente și dezbateri legate de regulile de utilizare a acestor dispozitive.

24 de vieți pierdute în accidente cu trotinete

Datele obținute de Ministerul Afacerilor Interne, în urma unei solicitări parlamentare, arată un număr îngrijorător de aproape 400 de accidente grave cu trotinete electrice în perioada 30 iunie 2021-30 iunie 2024. Acestea au dus la 24 de decese și 374 de persoane grav rănite.

Cele mai multe accidente s-au înregistrat în București – 187.

Trotinete electrice – tabel cu accidentele, victimele rănite și decedate, 2021 -2024.

Regulile de utilizare în România

În România, utilizarea acestor mijloace de transport prezintă probleme de siguranță, cum ar fi lipsa generalizată a castiilor de protecție și utilizarea trotinetelor de către mai mulți pasageri simultan. Viteza maximă permisă, de 25 km/h, este frecvent depășită.

Nerespectarea normelor duce la aplicarea unor amenzi, care pot varia de la peste 700 lei pentru circulația pe trotuar până la peste 1.000 de lei pentru nerespectarea purtării echipamentelor de protecție.

Interdicții locale în România

În ciuda regulilor existente, unele autorități locale au decis să limiteze sau să interzică prezența acestor vehicule de închiriere pentru a reduce riscul pentru pietoni și participanții la trafic.

Orașe precum Brașov, Timișoara și Constanța au adoptat măsuri de acest tip, citând probleme legate de siguranță și de obstrucționarea spațiilor publice.

Interdicții în alte țări europene

Situația din România este similară în alte țări europene. Unele orașe au impus restricții pentru a reduce accidentele.

Paris a decis interzicerea acestor vehicule din 1 septembrie 2023 din cauza problemelor de siguranță și a aglomerației. Această decizie a urmat unui referendum local.

Trotinete electrice.

În Paris, au fost raportate peste 400 de accidente și cel puțin trei decese cauzate de trotinetele electrice în 2022, iar utilizarea neregulamentară a acestora pe trotuare și cu viteză mare a reprezentat o preocupare constantă.

Interdicții și provocări în alte centre urbane europene

Alte orașe europene, precum Atena, luptă cu problema haosului generat de trotinetele electrice necontrolate și parcaje necorespunzătoare.

În Viena, au fost impuse noi reguli de parcare pentru a reduce această problemă.

În Spania, o legislație clară, din 2021, stabilește reguli de circulație, însă există varietăți în regulamentele locale din diferite orașe.

Irlanda a reglementat recent utilizarea acestor vehicule, impunând limite de viteză și restricții de utilizare în spațiile publice.

Lituania a evidențiat lipsa respectului față de reguli prin rezultatele unei cercetări privind utilizarea trotinetelor electrice.

Cehia se confruntă cu utilizarea riscantă și neconformă a acestor vehicule în Praga. Situația din țară include reguli similare pe linia unor viteză maxime și restricții privind parcările trotinetelor electrice.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *