Norvegia inițiază un proiect de infrastructură maritimă de amploare: tunelul pentru nave Stad, primul tunel dedicat transportului maritim.
Strâmtorarea periculoasă, ocolită și de vikingi
Noul proiect norvegian vizează străpungerea peninsulei Stad, la întâlnirea dintre Marea Nordului și Marea Norvegiei. Această zonă este intens circulată de nave comerciale și de pasageri, dar este cunoscută pentru condițiile meteorologice extreme, care împiedică navigația timp de circa 100 de zile anual.
Condițiile dificile au făcut ca și vikingii care străbăteau zona să evite zonele periculoase, transportând bărcile pe uscat.
În prezent, navele mari, inclusiv cele din industria pescărească și petrolieră, dar și cargoboturi și vase de croazieră, sunt nevoite să aștepte condiții favorabile, ceea ce provoacă întârzieri considerabile și pierderi financiare semnificative.
Tunelul propus va fi săpat prin munte, unind două fiorduri, și va avea o lungime de 1,7 kilometri, o înălțime de 50 de metri și o lățime de 36 de metri, suficient pentru a permite trecerea navelor cu o capacitate de până la 16.000 de tone, inclusiv cele ale liniei de coastă Hurtigruten.
Timpul de traversare a tunelului va fi de aproximativ 10 minute, la o viteză limitată de 8 noduri (aproximativ 15 km/h).
O idee veche de peste 150 de ani
Ideea unui tunel prin istmul Stad a fost avansată încă din 1874. Această viziune a cerut aproape 140 de ani pentru a deveni realitate, fiind inclusă în planurile naționale de transport abia în 2013.
În ianuarie 2025, agenția responsabilă a lansat invitația la licitație pentru proiectarea și construcția tunelului, iar în februarie au fost depuse cereri de către șase companii, patru dintre acestea fiind selectate pentru a depune oferte.
Începerea lucrărilor este programată pentru 2026, iar deschiderea pentru trafic maritim este estimată pentru 2031.
Complexitatea construcției tunelului
Construcția acestui tunel este una dintre cele mai dificile proiecte de infrastructură din istoria Norvegiei.
Tunelul va străpunge istmul nord-vestic al peninsulei Stad, între Moldefjorden și Kjødepollen (Vanylvsfjorden). Caracteristicile proiectate:
- Lungime: 1,7 km (cu accesele, 2,2 km)
- Înălțime: 50 m între bază și boltă, 33 m deasupra nivelului mării
- Lățime: 36 m
- Volum de rocă de excavat: circa 3 milioane m³ (aproximativ 750.000 camioane)
Excavarea celor trei milioane de metri cubi de rocă va fi o sarcină complexă. Intrare în tunel, concepute de experți în arhitectură, sunt menite să se integreze armonios în peisajul natural.
Procesul va implica foraj și detonări convenționale.
Costuri estimate
Bugetul inițial aprobat în 2021 a fost de aproximativ 370 de milioane de euro. Estimările actualizate pentru 2024 ajung la aproximativ 460 de milioane de euro (inclusiv TVA).
În 2024, au fost alocate circa 12 milioane de euro pentru pregătirea licitației și lucrările preliminare.
Orice depășire a bugetului va necesită o revizuire și o reevaluare parlamentară.
Beneficiile tunelului pentru nave
Proiectul urmărește reducerea riscurilor de navigație și îmbunătățirea siguranței transportului maritim în zona dificila prin eliminarea obstacolelor meteo și a timpului pierdut.
Tunelul va genera economii importante pentru companiile de transport și industria pescărească, oferind o rută sigură și optimizată, iar producerea de pește și fructe de mare ar putea deveni mai rapidă și sigură.
De asemenea, proiectul anticipează reducerea emisiilor și a congestionării rutiere.
Aceste avantaje vor facilita și utilizarea transportului maritim pentru bunuri, îmbunătățind eficiența transporturilor pe această rută și oferind o alternativă sustenabilă la transportul rutier.
Tunelul ar putea oferi o rută continuă mai accesibilă pentru navele de croazieră și va asigura și o îmbunătățire a conexiunii turistice a unor puncte importante.
Cu toate acestea, unii experți, precum Knut Samset, nu sunt convinși de oportunitatea economică, susținând că navele moderne pot naviga mai ușor în conditii meteorologice dificile.
Un raport anterior a pus sub semnul întrebării fezabilitatea economică a proiectului.