Tunel Sibiu-Pitești: Utilajul pentru cel mai lung tunel, data începerii lucrărilor

Darius Cojocaru
6 Citit minim
FOTO Cum arată utilajul care va fora cel mai lung tunel al autostrăzii Sibiu – Pitești. Când vor începe lucrările în munte – HotNews.ro

Traseul Secțiunii 2 Autostrada A1 Sibiu – Pitești.

Cel mai vast tronson montan de pe autostrada A1 Sibiu – Pitești va fi realizat pe Lotul 2 de către o firmă italiană. Spre deosebire de alte tuneluri de pe A1, tunelul de la Poiana va fi forat continuu cu o instalație specializată, un TBM (Tunnel Boring Machine), similar cu cele utilizate la tunelurile de metrou sau feroviare, dar mai performant.

Tunelul de la Poiana va avea o lungime de circa 1,78 kilometri. Acesta este parte a contractului pentru autostrada A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 3 (37,4 km), semnat în 2022 cu italienii de la WeBuild, pentru un buget de aproximativ 5,3 miliarde lei (1,1 miliarde euro).

Tunelul Poiana va fi forat cu un TBM

Tunelul va fi forat cu un TBM achiziționat de constructor, spre deosebire de alte tuneluri de pe A1, realizate cu metoda NATM (New Austrian Tunneling Method), care implică excavarea treptată și consolidarea pereților cu beton.

„Instalația de foraj este în teste la producător și urmează să fie transportată în țară. Va ajunge în portul Constanța în luna octombrie, urmate de transporturi speciale la șantier. Anticipăm începerea forajului în martie al anului viitor”, a declarat secretarul de stat în Transporturi Irinel-Ionel Scrioșteanu care a prezentat și o imagine cu utilajul uriaș.

În imagine, capul de foraj al mașinii este vopsit în culorile drapelelor Italiei și României.

Tunelul Poiana va avea 2 galerii cu câte 2 benzi de circulație pe sens.

În comparație, tunelul Momaia, realizat de austriecii de la PORR pe Secțiunea 4, are 1,35 km lungime și a fost demarat toamna anului 2023. Finalizarea acestuia este programată pentru 2026.

Lucrări complexe pe A1 Sibiu – Pitești

Cele 37,4 kilometri ale Secțiunii 3 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești reprezintă un proiect ambitios, denumit de Asociația Pro Infrastructură, ”autostradă ca-n Alpi”.

„Tronsonul, amplasat pe versanți și peste văi, cuprinde lucrări complexe, comparabile cu cele mai ambițioase proiecte rutiere din țară. Cele 52 de poduri, pasaje și viaducte, care se adună la peste 15 kilometri, sunt combinate cu structuri de înălțime ridicată peste văi abrupte. Această performanță va impune o complexitate semnificativă în procesul de instalare a elementelor respective. De asemenea proiectul include un ecoduct pentru animale peste DN7, cale ferată și râul Olt, precum și ziduri de sprijin și lucrări extensive de terasare”, a declarat API.

În prezent, constructorul WeBuild are autorizații de construire doar pe o parte din tronson.

„Efectuarea excelentă a lucrărilor de către italieni pe sectoarele autorizate demonstrează superioritate față de alte companii, cum ar fi turcii de la Mapa-Cengiz, care au avut performanțe dezamăgitoare până la acest moment. Progresul din teren oferă speranța că vom circula între localitățile Tigveni și Cornetu la sfârșitul anului 2029, dar depinde de rezolvarea eficientă a birocrației de către autorități”, susțin surse din Pro Infrastructură.

Lipsa autorizațiilor de construire necesare până în primăvara anului 2026 ar putea face imposibilă finalizarea lucrărilor până la sfârșitul anului 2029. Proiectul se confruntă cu obstacole legate de accesul dificil la șantier, limitând considerabil termenii.

VIDEO – Traseul Secțiunii 3 A1 Sibiu – Pitești:

*Zona tunelului Poiana se observă în video la minutul 12.20

A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni)

  • Lungime: 37,4 km
  • Constructor: WeBuild (Italia)
  • Valoare: 5,3 miliarde lei
  • Semnarea contractului: August 2022
  • Proiectare/Execuție: 12 luni/45 luni
  • Începerea propriu-zisă a lucrărilor: Februarie 2023
  • Începerea în teren: Februarie 2025

Stadiul lucrărilor pe fiecare secțiune a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești

Autostrada Sibiu – Pitești, cu o lungime totală de peste 122 de kilometri, este împărțită în 5 secțiuni. Proiectul face legătura între centrul și vestul țării cu rețeaua europeană de autostrăzi, reprezentând o parte a Coridorului Paneuropean 4.

  • Pe A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 1 (13,17 km de la Sibiu la Boița, constructor Porr), s-a deschis circulația în decembrie 2022.
  • Pe Secțiunea 2 Cornetu – Boița (31,3 km), caracterizată de o dificultate ridicată și șapte tuneluri, CNAIR a semnat un contract de 860 de milioane euro cu o firmă turcă, în februarie 2022. Lucrări de viaduct au început la Boița în 2024.
  • Pe Secțiunea 3 Tigveni – Cornetu (37,4 km), o asociație de constructori italo-români a încheiat contractul în august 2022. Pe această porțiune, lucrările au demarat la începutul anului 2025, după o perioadă de proiectare.
  • Pe Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni, compania austriacă PORR a început forarea tunelului Momaia în toamna anului 2023, finalizarea fiind planificată pentru 2026.
  • În decembrie 2024, s-a deschis traficul pe Secțiunea 5 Pitești – Curtea de Argeș (circa 15 km de la Bascov la Merișani), constructorul WeBuild continuând apoi lucrările și deschizând restul tronsonului spre Curtea de Argeș în iunie.
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *