Turbulențe aeriene intense în 2025: cele mai periculoase rute

Ionescu Stefan
6 Citit minim
Turbulențele aeriene sunt tot mai dese și mai intense. Care sunt cele mai periculoase rute aeriene, în 2025

Instabilitatea atmosferică este din ce în ce mai frecventă și intensă. Specialiștii atrag atenția asupra impactului schimbărilor climatice asupra fenomenelor meteorologice extreme, care pun în pericol siguranța zborurilor.

Un incident recent, de natură gravă, s-a produs săptămâna trecută pe un zbor Delta Air Lines, de la Salt Lake City la Amsterdam. Pasagerii au simțit că avionul s-ar putea prăbuși.

Aeronava a intrat într-o zonă cu turbulențe puternice, provocând o agitație violentă în cabină. Pasagerii, dezlănțuiți de mișcări bruște, au fost aruncați în tavan, iar cărucioarele de servicii s-au împrăștiat. Un pasager a comparat senzația cu un cutremur.

Din cauza acestor turbulențe severe, avionul a fost nevoit să aterizeze de urgență la Minneapolis. La fața locului, 25 de persoane au necesitat îngrijiri medicale, potrivit surselor de presă.

Acesta nu este decât cel mai recent dintr-un șir de incidente asemănătoare, care au generat răni, spitalizări și, în unele cazuri, decese.

Anul trecut, un bărbat de 73 de ani a decedat în urma unui infarct miocardic survenit în timpul unor turbulențe severe pe un zbor internațional de la Londra la Singapore.

Studiile recente evidențiază o creștere alarmantă a turbulențelor violente deasupra Atlanticului de Nord, o rută aeriană foarte aglomerată. În 2020, aceste fenomene au fost cu 55% mai frecvente decât în 1979, cu o creștere similară și în Statele Unite.

Se estimează că, până la sfârșitul secolului, numărul turbulențelor suficient de severe pentru a provoca prejudicii fizice se va dubla sau chiar triple la nivel global, potrivit unui studiu din 2017.

Care sunt zonele cele mai expuse turbulențelor?

Analizele realizate de specialiști în predicția turbulențelor aeriene arată că rutele montane și cele tropicale sunt cele mai expuse.

Piloții sunt conștienți de pericolul reprezentat de zonele muntoase, dar turbulențele generate nu sunt întotdeauna previzibile.

Un alt tip de turbulență, adesea surprinzătoare, apare în aer curat, fără vreo indiciu vizibil. Aceste fenomene apar în vecinătatea curenților jet, fluxuri rapide de aer la altitudini mari, folosite de aeronave.

Cauza este „forfecarea vântului”, o schimbare abruptă a vitezei sau direcției vântului pe măsură ce altitudinea se modifică. Acest tip de fenomen este periculos, deoarece este greu de detectat și prevăzut, potrivit specialistului Piers Buchanan.

Ruta dintre Mendoza (Argentina) și Santiago (Chile), cu priveliști spectaculoase ale munților Anzi, este considerată cea mai turbulentă din lume, conform datelor disponibile.

Ruta dintre Natori și Tokoname din Japonia este una dintre cele mai turbulente din Asia.

Zborul Santiago – Santa Cruz traversează Anzii, unde vânturile puternice generează frecvent turbulențe severe.

Alte rute cu frecvente turbulențe includ: Almaty – Bishkek, Lanzhou – Chengdu, Auckland – Queenstown (Noua Zeelandă), Tokyo – Osaka și Hong Kong – Taipei.

Alte rute predispuse la turbulențe:

  • Auckland – Queenstown (Noua Zeelandă), cunoscută pentru rafalele puternice din zona Alpilor Sudici;
  • Tokyo – Osaka, afectată de curenți de aer proveniți din Pacific;
  • Hong Kong – Taipei, expusă perturbațiilor atmosferice tropicale.

Especialiştii recomandă pasagerilor să respecte întotdeauna indicaţiile echipajului și să rămână cu centura de siguranţă cuplată pe tot parcursul zborului, chiar și atunci când semnalul de avertizare este stins.

„Schimbările climatice duc la o probabilitate mai mare de apariție a turbulențelor severe pe multe rute aeriene. Companiile aeriene iau în considerare acest factor pentru a asigura siguranța pasagerilor”, a declarat meteorologul John Grant.

Tehnologiile de detectare a turbulențelor și ajustarea altitudinii de zbor pot contribui la reducerea disconfortului, dar nu pot elimina complet acest fenomen.

Furtunile, o altă sursă de turbulențe

Un alt factor important care generează turbulențe sunt furtunile și norii cumulus foarte dezvoltați, mai ales în apropierea ecuatorului.

„Acestea sunt declanșate de mișcări verticale intense ale aerului și pot apărea brusc și cu intensitate mare”, a declarat specialistul Piers Buchanan.

Acest tip de turbulență nu este inclus în topul rutelor cele mai periculoase, din moment ce piloții caută să le evite. Dar avioanele folosesc echipamente radar pentru monitorizarea furtunilor.

„Pilotul va evita să treacă direct prin nori, realizând manevre pentru a ocoli perturbațiile atmosferice. Din pacate, prognozele nu sunt întotdeauna precise, iar unele furtuni generează turbulențe imprevizibile”, a declarat Gallego Marcos.

Riscul crește semnificativ atunci când se formează mai multe furtuni în același timp și piloții se află între aceste fenomene meteorologice intense.

S-a speculat că un eveniment similar s-a putut întâmpla pe ruta Londra – Singapore, care a întâlnit un număr de furtuni deasupra Myanmarului.

Oamenii de știință explorează dacă schimbările climatice pot influența intensitatea acestor tipuri de turbulențe, deoarece o atmosferă mai caldă reține mai multă umiditate și intensifică furtunile.

IMAGINE – caracter ilustrativ: Hepta

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *