Umorul puternic: Interviu cu Yuval Robichek, ilustrator NYT și Time

Darius Cojocaru
7 Citit minim
Umorul nu trebuie să fie zgomotos pentru a fi puternic. Interviu cu Yuval Robichek, un faimos artist ilustrator care publică în New York Times și Time Magazine – HotNews.ro

Artistul Yuval Robichek, originar din Tel Aviv, este cunoscut pentru ilustrațiile sale minimaliste, dar pline de semnificație. El explorează cu sensibilitate relațiile interumane, vulnerabilitatea, ironia și absurdul cotidian. Desenele sale, cu umor subtil, publicate în reviste prestigioase precum New York Times sau Time Magazine, lasă o impresie durabilă.

Yuval Robichek a studiat „Umor în Artă” la Școala de Arte Vizuale din New York, dezvoltând o stil artistic unic – tandru, subtil, dar incisiv atunci când este nevoie. Desenele sale sunt traduceri vizuale ale sentimentelor deseori inexplicabile: distanța dintre doi îndrăgostiți, golul dintre intenție și faptă, fragilitatea unei îmbrățișări.

Lucrările sale au fost expuse la nivel internațional și publicate în reviste de prestigiu, însă dincolo de recunoaștere, Yuval rămâne fidel esenței: creația artistică care emoționează, nu doar impresionează. Printr-o subtilă combinare de umor și melancolie, ne invită într-o introspecție confortabilă, cu un zâmbet fin și o emoție discretă.

„Fiecare linie trebuie să aibă un scop”

„Warming_hearts”, desen de Yuval Robichek

Yuval Robichek a discutat cu un redactor despre arta minimalistă în epoca Inteligenței Artificiale și a conflictului global.

O linie fină, un spațiu gol, o atingere efemeră — și imediat îți amintești de cineva drag și neînțeles.

„Sunt atras de simplitate, căci aceasta impune claritate. Fiecare linie trebuie să aibă un scop. Mă întreb mereu ce este esențial pentru a spune povestea și ce poate fi eliminat fără a-i pierde sensul”, mărturisește Yuval, din atelierul său din Tel Aviv.

Nu este o declarație mândră, ci una reflectând o disciplină emoțională. Robichek nu creează cu concepte abstracte, ci cu mici fragmente de emoție care se transformă în povești. „Pentru mine, tandrețea și umorul sunt profund legate. Viața rar este un concept singular. Încerc să surprind ambele aspecte, fără forțare, lăsându-le să coexiste firesc în desen”, precizează el.

Această naturalețe, atent echilibrată, are probabil rădăcini în studiile sale de „Umor în Artă” de la Școala de Arte Vizuale din New York, o specializare care relevă abordarea sa subtilă și atentă.

„Umorul nu trebuie să fie zgomotos pentru a fi puternic. Este mai puternic când se strecoară discret, alături de vulnerabilitate. Studiile mi-au oferit instrumente pentru a combina umorul cu vulnerabilitatea – o caracteristică esențială a ființei mele”, adaugă Yuval.

Și tocmai de aici derivă farmecul lucrărilor sale: o privire amuzantă și o trecere subtilă la emoții profunde. Într-o lume care țipă, el șoptește despre intimitate, singurătate și discrepanțe subtile. O pereche aparent apropiată într-o scenă intimă, dar totuși atât de îndepărtată. Un bărbat care mângâie o imagine desenată pe perete. Un dans al absenței. „De obicei, ideile apar pe parcursul procesului de desen. Rar mă așez cu o idee preconcepută. Uneori, o mică emoție sau imagine apare, iar povestea se construiește în jurul ei”, povestește el.

„Arta mea nu este activism și nici evadare”

Bridge_bra.

Tel Aviv-ul lui Robichek nu este doar fundal. Este un oraș cu puls alert, context politic complex și război la orizont. Dar în loc să încarce arta cu manifeste, el preferă să se concentreze pe „mici momente umane”. „Într-un mediu confuz, gesturile cotidiene – o îmbrățișare, o privire – devin și mai semnificative și merită să fie surprinse.”

„Arta mea nu este activism și nici evadare. Este modul meu de a da sens emoțiilor mele și de a filtra zgomotul din jur”, subliniază el.

Dar, implicit, vremurile tensionate din prezent se reflectă în creațiile sale. „Da, dar adesea în detalii subtile. Greutățile recente se simt în desene, uneori vizibil, alteori rămânând doar sub suprafață.

Desene umane în epoca AI

Yuval Robichek. FOTO: Arhiva personală.

Inteligența artificială nu-l sperie, nici nu o idealizează. „Ca orice unealtă, totul depinde de utilizarea sa. Poate inspira, dar poate duce și la repetiție dacă nu ești atent.” Este convins că, paradoxal, rolul artistului uman va deveni și mai important. „Nu pentru că creăm mai rapid, ci pentru că creăm din emoții și contradicții pe care mașinile nu le pot reproduce.”

Spune că desenează fără a căuta validare, dar recunoașterea a venit oricum. New York Times, Time, reviste și galerii. Întrebarea este dacă faima l-a schimbat.

„Este o mare onoare. Recunoașterea deschide uși, dar îmi amintește să rămân fidel motivelor care m-au determinat să încep să desenez. Mi-a oferit încredere, dar nu a modificat esența a ceea ce fac. Există mereu o anumită presiune de a fi recognoscibil, însă devin fascinat de dezvoltare. Cred că adevărata ascensiune vine din curiozitate și din deschidere.

Spațiul dintre doi oameni

„Tip Toe”, de Yuval Robichek

Îl întreb care este desenul care îl definește cel mai bine. „Tip Toe”. Două figuri care se ating ușor de o suprafață, parcă de apă. Reprezintă echilibrul delicat pe care încerc să-l realizez în lucrările mele – între proximitate și distanță, greutate și ușurință, realitate și imaginație.” Într-un mod straniu, Robichek reușește să exprime tot ce contează fără a spune nimic direct.

Asta explică și de ce publicul său este global, de la Tokyo până la Timișoara. Emoțiile nu au nevoie de traducere.

Dar tema la care revine mereu, obsesiv? „Da. Revin adesea la spațiul dintre conexiune și deconectare. La cât de aproape putem fi de cineva și totuși să ne simțim departe. Această tensiune mă ține captiv.” O temă cât o viață de om, aș zice.

Și poate tocmai din acest motiv ilustrațiile sale nu sunt niciodată doar plăcute. Sunt fragmente de adevăr emoțional, desenate cu o linie care, dacă o studiezi îndeajuns, te conduce direct spre ceva ce nu știai că te afectează.

ETICHETATE:
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *