USR, primul la manipularea algoritmilor social media la Europarlamentare 2024 – Studiu dezvăluie cum au păcălit partidele utilizatorii

Ionescu Stefan
4 Citit minim

Un studiu realizat de Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (Universitatea din București) a evidențiat că USR și AUR sunt lideri în manipularea algoritmilor Facebook în campania electorală pentru alegerile europarlamentare din 2024.

Cercetarea, condusă de specialiști din cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, a analizat distribuirea postărilor de pe paginile oficiale Facebook ale principalelor formațiuni politice, concentrându-se pe conturile cu activitate suspectă. Rezultatele au demonstrat că: „USR și AUR conduc clasamentul manipulării algoritmilor Facebook în campania electorală pentru alegerile europarlamentare din 2024”.

„USR și AUR conduc clasamentul manipulării algoritmilor de Facebook în timpul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare din 2024, urmate de PNL și PSD, arată o cercetare a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC), Universitatea din București. Studiul a analizat utilizarea conturilor cu comportament suspect pe paginile oficiale Facebook ale partidelor politice candidate la scrutinul european.

Datele au fost publicate într-un număr special al revistei științifice „Media and Communication” dedicat alegerilor europarlamentare din 2024. Revista este indexată ISI (Institute for Scientific Information) și clasificată în cuartilul 1 (Q1), fiind printre cele mai prestigioase publicații în domeniu, cu un factor de impact de 2,6 în 2024.

Pagina oficială Facebook a USR a avut postări în perioada campaniei electorale (10 mai 2024 – 8 iunie 2024), unde peste o treime (33,9%) dintre distribuiri au provenit de la utilizatori activi (super-distribuitori) care au împărtășit aceleași postări de cel puțin zece ori. La unele postări, aproape jumătate (45%) dintre distribuiri au fost realizate de utilizatori cu activitate intensivă (hiper-distribuitori), împărtășind acele postări de minimum patru ori.

În aceeași perioadă, AUR a avut postări unde 16,3% dintre distribuiri au provenit de la super-distribuitori, și 28,1% de la hiper-distribuitori. Urmează PNL, cu 10,3% distribuiri de la super-distribuitori și 26,2% de la hiper-distribuitori, și PSD, cu 12% distribuiri de super-distribuitori și 17,1% de hiper-distribuitori.

Cercetarea mai relevă că partidele au beneficiat de activitatea unor conturi cu comportament fals, unele publicând până la 187 de postări într-o singură zi și altele atingând 75 de postări în 10 minute.

Analiza detaliată subliniază că aceste conturi sunt utilizate adesea în scopuri politice. Astfel, peste 40% din hiper-distribuitori au publicat doar conținut politic. Însă, 96% dintre aceste conturi nu și-au declarat afilierea politică în profilul lor (conform standardelor Meta). Studiul mai evidențiază faptul că, în unele cazuri, partidele au șters toate postările publicate în timpul campaniei electorale din timeline-ul paginilor oficiale Facebook (PSD).

Acest tip de comportament online este considerat, potrivit unui raport Facebook/Meta din 2017, o formă de amplificare artificială a conținutului cu scopul de a influența opinia publică și dezbaterea politică (Weedon et al., 2017, 5). Standardele Comunității Meta interzic utilizarea conturilor false și creșterea artificială a popularității conținutului, considerând-o un act fraudulos.

Cercetători de la Universitatea Oxford (Bradshaw & Howard, 2017) și Technische Universität München (Papakyriakopoulos et al., 2020) au subliniat rolul conturilor cu comportament suspect în influențarea opiniei publice și crearea unui agenda-setting alternativ.

„În contextul îngrijorărilor legate de propaganda străină și efectele dăunătoare asupra societăților democratice, este important să analizăm și practicile manipulatoare utilizate de partidele românești.”

Toxicitatea rețelelor sociale folosite iresponsabil este un fapt evident. Datele cercetării noastre demonstrează încă o dată că, pentru mulți politicieni, discuția despre libertatea de exprimare este un pretext pentru manipularea și promovarea propriilor strategii politice.

Pentru a menține libertatea de exprimare, este necesară o dezbatere sinceră asupra funcționării rețelelor sociale, înainte de a fi prea târziu pentru noi și generațiile viitoare”, a declarat coordonatorul studiului, dr. Bogdan Oprea.

FOTO: Facebook/ Envato

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *