Va declanșa Carrefour un val de plecări din România?

Nistor Florin
9 Citit minim
Va declanșa plecarea Carrefour un val de exit-uri în România?

În luna recent încheiată, o veste surprinzătoare a zdruncinat piața: retailerul francez Carrefour – primul mare operator internațional care s-a lansat pe piața din țara noastră, marcând 24 de ani de prezență continuă – intenționează să se retragă din România. După anunțul Carrefour, mai multe companii globale reevaluează strategia pe plan local, analizând retragerea completă din România sau vânzarea operațiunilor în diferite forme (francize, fuziuni, co-branding, listare de active). Economiștii avertizează că în sectoare critice precum retail, energie, auto, industrie și servicii financiare, schimbările economice globale din 2025 – însoțite de măsuri de austeritate impuse de autorități – determină corporațiile să se orienteze spre piețe mai stabile.

Lanțul francez de hipermarketuri Carrefour se pregătește să vândă magazinele din România (detalii AICI), desemnând banca – de asemenea franceză – BNP Paribas pentru a identifica un cumpărător. Conform presei din Franța, această mutare nu este izolată, astfel, gigantul intenționează să iasă și de pe piețele din Polonia și Argentina. Între timp, au apărut mai mulți potențiali cumpărători pentru achiziția operațiunilor din România, printre care fondatorii Dedeman, frații Pavăl, precum și grupul polonez Zabka, administratorul brandului Froo.

Date statistice impresionante, însă Carrefour decide că filiala din România nu mai este profitabilă

O analiză rapidă a datelor ilustrative arată un volum semnificativ al afacerii francezilor, cu o creștere a vânzărilor în primele 9 luni ale anului. Rețeaua Carrefour din România număra, la sfârșitul lunii septembrie 2025, 458 de magazine, dintre care 55 hipermarketuri, 188 supermarketuri, 187 magazine de proximitate și 28 de magazine de tip soft discount.

Grupul francez a raportat vânzări consolidate de 22,6 miliarde de euro în trimestrul al treilea al anului, în creștere cu 2,1% în termeni comparabili față de aceeași perioadă a anului precedent. După primele 9 luni, vânzările grupului au crescut cu 3,3%, ajungând la 67,2 miliarde de euro.

Se ridică întrebarea: care sunt motivele pentru care Carrefour părăsește piața locală? Potrivit analiștilor economici, în sectorul retail, competiția acerbă din piața internă, precum și măsurile fiscale și de austeritate adoptate de autorități, rezonând cu schimbările globale din 2025, determină marile companii să caute piețe mai stabile.

„Devine tot mai evident că unii jucători devin excesiv de puternici în piață, ceea ce ridică semne de întrebare privind concurența. În trecut, fuziunile nu reprezentau o problemă majoră, însă în prezent apar dificultăți în sectorul de retail alimentar,” a afirmat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, pentru termene.ro.

Anul acesta, piața a fost martora unei alte achiziții majore: grupul olandez-belgian Ahold Delhaize, deținătorul brandurilor Mega Image și Shop&Go, a preluat rețeaua de magazine Profi de la Profi Rom Food și fondul de investiții MidEuropa. Astfel, Consiliul Concurenței a impus vânzarea a 82 de unități Profi și 5 magazine Mega Image către retailerul român Anabella.

Schimbările economice globale, competiția intensificată și recesiunea economică din România contribuie la retragerea marilor companii internaționale

Specialiștii avertizează că în domenii dinamice precum retail, auto, energie, industria și servicii financiare, schimbările globale din 2025 determină companiile să se orienteze spre piețe mai stabile, cu profitabilitate mai mare și costuri mai previzibile decât cele locale. Piețele precum România, Ungaria și Bulgaria devin tot mai dificil de operat, fiind caracterizate de reguli fiscale, comerciale și de politici publice în continuă schimbare.

Primul semnal a fost dat chiar de cea mai competitivă piață, sectorul retail, unde Carrefour înfruntă o concurență puternică, de nivelul unor giganți precum Kaufland, Lidl, Auchan sau Penny, precum și de către lanțuri autohtone aflate în plină expansiune, precum La Cocoș.

Sursa Fotografie: Hepta

Decizia Carrefour a fost o surpriză pentru public, deși specialiștii în retail anticipau un asemenea scenariu încă din 2024. Cu toate acestea, decizia este cu atât mai neașteptată cu cât a survenit la scurt timp după achiziția de către grupul francez a altui retailer important, Cora.

  • Cauzele sunt multiple și cumulative: marje de profit reduse, concurență tot mai acerbă, costuri ridicate de logistică, presiunea fiscală crescută odată cu măsurile fiscale ale Guvernului Bolojan, precum și plafonările succesive de prețuri. În acest context, expansiunea nu a mai fost considerată profitabilă în planul de dezvoltare al francezilor.

Concurență acerbă, exituri planificate în perioada 2025-2026 și reconfigurarea pieței retail

În consecință, după decizia Carrefour, mai mulți retaileri internaționali analizează în mod serios posibilitatea de reorientare sau de reconfigurare a operațiunilor lor pe piața locală.

  • Surse din domeniul consultanței indică negocieri intense pentru vânzări parțiale, francizări sau listări de active. Astfel, experții confirmă scenariul unui retrageri treptate în perioada 2025–2026 pentru lanțurile europene cu poziție minoritară în piață.
  • Este important de menționat că acest proces nu presupune în mod implicit retragerea imediată, ci pregătirea pentru fuziuni, francizări, listări de active, consolidări sau co-branding.

Potrivit estimărilor recente, piața românească de retail modern a înregistrat, în 2024, o cifră de afaceri de aproximativ 150 de miliarde de lei (aproximativ 30 de miliarde de euro).

Transformări fundamentale în strategia retailerilor internaționali

Analistul economic Adrian Negrescu a declarat pentru Gândul că planurile Carrefour trebuie interpretate în contextul mai larg al crizei globale, al dinamicii pieței de consum europene și al scăderii marjei de profit pe piața din România, influențată de competiție și măsuri fiscale recent adoptate (în special cele ale premierilor Ciolacu și Bolojan).

Carrefour, precum și alți mari retaileri internaționali, reevaluează pozițiile lor globale sub impactul schimbărilor din piețele europene. România nu este prima și nici ultima țară în care retailerii francezi explorează opțiuni de reconfigurare sau retragere. Istoria a arătat deja că din România au mai plecat retaileri străini, ca urmare a adaptării operațiunilor lor.

În sectorul de retail, presiunea pentru profit este extrem de mare, fapt ce a generat în ultimii ani schimbări fundamentale în modul în care aceste multinaționale operează pe piețele din ultimii 20-30 de ani. În plus, România se confruntă cu o recesiune economică severă, accentuată de politicile fiscale adoptate de guverne, inclusiv recentele măsuri ale premierilor Ciolacu și Bolojan,” a explicat Negrescu.

Scăderea consumului impactează rezultatele retailerilor

„Carrefour a fost unul dintre primii mari retaileri care au intrat pe piața din România, având o rețea bine dezvoltată de hypermarketuri. Acum, compania caută oportunități în condițiile scăderii consumului intern și a competitivității tot mai acerbe. Pe piața românească, există retaileri care performează excepțional, precum și companii care și-au reinventat strategia, adaptând oferta și serviciile noilor tendințe de consum,” a argumentat specialistul.

Provocarea majoră pentru retailerul francez

Potrivit lui Adrian Negrescu, viitorul Carrefour pe piața din România reprezintă un test de maturitate pentru această companie.

„Momentan, consider că Carrefour se află în fața unei provocări majore, ce va trebui să o convingă pe acționari de capacitatea sa de adaptare la noile tendințe de consum, la scăderea puterii de cumpărare și la efectele inflației, sau să exploreze alte opțiuni pentru exploatarea potențialului rețelei.

Se pot lua în calcul vânzarea, închirierea sau acordarea în franciză a magazinelor către alți retailer, eventual tot din Franța. În final, deciziile trebuie luate în interesul acționarilor, având ca scop maximizarea profitului și menținerea ratei de rentabilitate a filialei din estul Europei,” a concluzionat expertul.

RECOMANDĂRILE AUTORULUI

  • Scutiri fiscale pentru multinaționale, austeritate pentru sistemul educațional. Cristian Socol: Povara fiscală se transferă către populație și întreprinderile mici și mijlocii
  • Familia Pavăl urmărește preluarea lanțului Carrefour. Cine are interesul de a prelua cele 460 de magazine
  • Criza economică și măsurile fiscale din 2025 afectează serios industria românească. Anul viitor, închiderea fabricilor emblematice și dublarea numărului de șomeri, economiști avertizează că 2026 va fi anul testului pentru guvern
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *