WhatsApp se schimbă radical, dar utilizatorii europeni sunt scutiți

Drăgan Bogdan
4 Citit minim
WhatsApp se schimbă radical, dar utilizatorii europeni vor fi scutiți deocamdată

Platforma de mesagerie WhatsApp pregătește o modificare importantă, care include reclame personalizate și un sistem de abonament cu funcții exclusive. Schimbările sunt deja implementate în anumite zone geografice, dar utilizatorii din Uniunea Europeană sunt momentan excluși. Conform informaţiilor transmise autorităţilor din Irlanda, noul sistem publicitar nu va fi lansat în UE decât în 2026.

Această amânare nu este întâmplătoare. Anterior, corporaţia-mamă, Meta, s-a confruntat cu critici dure din partea autorităţilor europene legate de protecţia datelor personale. Noua gamă de funcţii, care implică afişarea reclamelor şi utilizarea informaţiilor de pe alte platforme Meta, a atras atenţia imediat asupra propriilor îngrijorări referitoare la confidenţialitate.

Reclame şi abonamente în WhatsApp, dar nu pentru Europa (încă)

Meta a anunţat introducerea unor funcţii noi în cadrul WhatsApp, printre care se numără reclame targetate şi un posibil sistem de abonament. Aceste funcţii vor fi implementate treptat pentru utilizatorii din afara UE în următoarele luni. Compania declară că aceste actualizări sunt dezvoltate având în vedere confidențialitatea, însă acest aspect nu a fost suficient pentru a calma îngrijorările privind protecţia datelor.

Conform Autorităţii Irlandeze pentru Protecţia Datelor (DPC), responsabilă cu aplicarea GDPR pentru Meta, compania a confirmat că lansarea în Europa a noilor funcţionalităţi este amânată până în 2026. Comisarul Des Hogan a afirmat că autorităţile europene vor continua discuţiile cu WhatsApp pentru a înţelege mai bine implicaţiile noilor funcţii şi pentru a evalua eventualele riscuri.

Preocupări legate de confidențialitate în Europa

Principala preocupare a autorităţilor europene şi a organizaţiilor pentru drepturile digitale este modul în care Meta intenţionează să utilizeze datele personale. Compania ar putea extrage informaţii despre preferinţele utilizatorilor de pe conturile lor asociate Facebook şi Instagram. Desi Meta susţine că acest schimb de informaţii se face doar cu acordul utilizatorilor, subiectul rămâne sensibil într-un cadru juridic care acordă prioritate confidențialităţii.

Un alt aspect care ridică îngrijorări este lipsa de transparenţă privind limitele tehnice ale noului sistem. Deşi Meta afirmă că datele vor fi prelucrate „în mod privat”, autorităţile europene doresc clarificări practice cu privire la acest aspect.

Comisarul Dale Sunderland a menţionat că discuţiile cu WhatsApp se află încă în faze incipiente, subliniind că este prea devreme pentru a stabili dacă există restricții care ar putea împiedica implementarea sistemului în Europa.

Europa așteaptă, restul lumii progresează

Meta nu renunţă la planuri şi implementează treptat sistemul în alte regiuni. Între timp, compania intenţionează să colecteze feedback şi să ajusteze funcţiile în funcţie de reacţiile utilizatorilor şi de reglementările locale. În timp ce Europa cere explicaţii şi garanţii, utilizatorii din alte zone vor vedea probabil reclame în WhatsApp în lunile următoare.

Pentru utilizatorii europeni, întrebarea rămâne: vor putea să folosească aplicaţia preferată fără reclame sau vor fi nevoiți să accepte un sistem mai invaziv începând din 2026? Între timp, aplicaţia WhatsApp rămâne neschimbată în Europa, însă schimbările globale sunt deja în desfăşurare.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *