Yugo: Istoria unei mașini iugoslave

Tudor Oana
3 Citit minim
Mșina Yugo a fost abricată de producătorul iugoslav Zastava în colaborare cu Fiat

O Yugo mică, amintiri mari în Serbia

O excursie de jumătate de zi prin capitala Serbiei pune în lumină poduri și repere ale comunismului. Sunetul vesel al claxoanelor numeroaselor mașini care o depășesc este o experiență aparte. Localnicii zâmbesc și salută, pentru că Yugo-ul evocă amintiri plăcute în această regiune.

Conducerea în jurul hipodromului de lângă Podul Ada sau sub arcul brutalist al turnului Genex, generează o nostalgie contagioasă, chiar și pentru tânărul ghid, în vârstă de 24 de ani. „Îmi place senzația mecanică, geometria simplă”, spune el despre automobil.

Apoi, ghidul parchează la turn și urcă turistul cu liftul până la ultimul etaj, la 140 de metri, pentru o panoramă uluitoare a orașului de la ferestrele sale futuristic.

Când a fost proiectat în 1977, acesta reprezenta o utopică arhitectură socialistă. Betonul, deși ușor uzat, păstrează farmecul său. La fel și Yugo-ul.

O mașină emblematică, rezultatul unei colaborări

Mașina preferată a multor familii din Balcani, în a doua jumătate a secolului XX, Yugo a fost produsă de Zastava (Iugoslavia) în colaborare cu Fiat, care a furnizat modelele Fiat 500 și 600 pentru replicare.

În zilele noastre, aceste mașini sunt conduse în principal de persoane mai în vârstă, care nu le-au actualizat de la încetarea producției.

Dar la Belgrad, Yugoverse, un grup de aproximativ 50 de tineri pasionați, a dat o nouă viață acestor autovehicule clasice uitate: le colectează, le readaptă și le prezintă vizitatorilor prin plimbări.

Ghidul explică că atracția pentru colecționarea Zastava vine parțial din dorința de a păstra moștenirea țării din secolul al XX-lea, care dispare repede.

Muzeul Auto s-a închis în 2024, Hotelul Iugoslavia, o construcție brutalistă, a fost demolat în ianuarie pentru a face loc unui Ritz-Carlton, iar simbolul Jugosped, odinioară găzduind ateliere de artiști, a fost demolat pentru un complex rezidențial de lux susținut de Arabia Saudită.

O nouă generație, conectată la trecut

În timp ce generația marcată de războaiele balcanice din anii 90 dorește să uite trecutul, mulți tineri se uită la perioadele iugoslave pașnice pentru a-și construi identitatea, subliniază ghidul, traversând Podul Gazela peste Sava.

„Considerăm aceste mașini o parte importantă a istoriei noastre. Le-am produs aici, trebuie să avem grijă de ele, pentru că nimeni altcineva nu o va face”, spune el.

Așadar, există o apreciere crescândă din partea generației Z din Serbia, inclusiv a influencerilor, de a păstra moștenirea și de a celebra estetica brutalistă din Balcani.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *