Guvernul intenționează să declare Autostrada Sibiu – Pitești ca proiect de importanță națională majoră. Decizia ar putea fi adoptată pentru a permite finalizarea autostrăzii în ariile naturale protejate de interes național, cu exproprieri în siturile Natura Cozia și Cozia – Buila – Vânturarița, precum și cu defrișarea a 13 hectare de pădure din Parcul Național Cozia, conform unui proiect de act normativ pregătit în acest sens.
Autoritățile consideră că este necesară o derogare de la prevederile legale privind protecția mediului pentru a avansa cu proiectul.
Autostrada Sibiu – Pitești are o lungime de 122 km și reprezintă prima autostradă care străbate Carpații pe teritoriul României. Costurile totale se estimează la aproximativ 2,8 miliarde de euro, fără TVA.
Autostrada din România care ar putea fi declarată proiect de importanță națională.
Autostrada Sibiu – Pitești, singurul segment lipsă din Coridorul de conectivitate 1 „Transcarpați”
Guvernul susține că fără adoptarea acestor derogări de mediu, se va pierde finanțarea obținută din fonduri externe nerambursabile pentru finalizarea investiției Autostrada Sibiu – Pitești. Valoarea fondurilor nerambursabile se ridică la 17 miliarde de lei pentru secțiunile 2 și 3, afectate de legislația privind ariile protejate, în timp ce secțiunile 1 și 5 sunt deja deschise circulației, iar secțiunea 4 este aproape finalizată, cu o realizare de 85%, conform informațiilor Profit.ro.
De asemenea, lipsa derogărilor ar putea duce la rezilierea contractelor de proiectare și construcție, iar statul român ar fi obligat să plătească despăgubiri antreprenorilor pentru resursele mobilizate, pierderea de profit și alte cheltuieli stabilite în urma proceselor juridice.
Autostrada Sibiu-Pitești, parte a Coridorului de conectivitate 1 „Transcarpați” Constanța – București – Pitești – Sibiu – Sebeș – Deva – Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac II, cuprinde 13 proiecte de autostrăzi și leagă Marea Neagră, prin portul Constanța, de granița de vest a țării, pe o lungime de circa 978 km.
Autostrada Sibiu – Pitești, proiect de importanță de nivel național
Pe Autostrada Sibiu – Pitești (aproximativ 123 km) sunt planificate următoarele lucrări:
- 9 tuneluri rutiere, dintre care 7 în Secțiunea 2 (Boița 1 cu aproximativ 264 m, Boița 2 cu aproximativ 444 m, Lazaret Nord cu circa 1018 m, Lazaret Sud cu 317 m, Câineni cu 1532 m, Robești cu 900 m și Balota cu 524 m), 1 tunel în Secțiunea 3 (Poiana, aproximativ 1780 m) și 1 tunel în Secțiunea 4 (Momaia, circa 1350 m);
- 2 ecoducte, unul în Secțiunea 2 (ecoductul Lazaret) și unul în Secțiunea 3 (ecoductul Călinești);
- structuri de artă precum poduri, pasaje și viaducte peste cursuri de apă, inclusiv râul Olt, rețele feroviare și drumuri naționale, județene și tehnice, pentru a asigura fluxurile fără opriri.
Autostrada Sibiu – Pitești, proiect de importanță strategică națională
Prin acordul de mediu și actele de reglementare pentru protecția mediului, au fost definite măsuri pentru protecția naturii în realizarea proiectului, printre acestea fiind: 2 ecoducte (Lazaret și Călinești), panouri fonice și anticoliziune, sisteme de colectare, epurare și evacuare a apelor pluviale, podețe și pasaje pentru conectivitate faunistică, consolidări pentru stabilitatea terenurilor, garduri pentru protecția faunei și cordoane vegetale pentru ghidearea animalelor, inclusiv păsări și lilieci.
- Coridorul de conectivitate 1 „Transcarpați” constă în 13 trasee autostradale și leagă Portul Constanța de granița de vest a țării. Are o lungime de aproximativ 978 km și se suprapune atât pe rețeaua TEN-T Core, cât și pe ramura nordică a coridorului european Rin-Dunăre.
Surse fotografice: Profit.ro / Gândul
RECOMANDAREA AUTORULUI:
- Reînceperea circulației feroviare la CFR, după o perioadă de suspendare temporară cauzată de probleme financiare
- Progrese importante pentru Autostrada Sibiu – Pitești, anunțate de oficialii din domeniu

