Asociațiile producătorilor auto se îngrijorează de lipsa materiilor prime necesare.
Mai multe fabrici și linii de producție ale unor furnizori auto din Europa au fost oprite din cauza noilor restricții la export impuse de China, conform asociației europene a furnizorilor auto, CLEPA. Aceasta avertizează că pot urma noi opriri pe măsură ce stocurile se epuizează.
Industria auto din Germania și conducătorii marilor companii au semnalat, de asemenea, o posibilă criză, afirmând că acest sector extrem de globalizat este vulnerabil la noi perturbații ale lanțurilor de aprovizionare.
La începutul lunii aprilie, Ministerul Comerțului din China a impus restricții la export pentru diverse elemente și magneți din materii prime critice, utilizate la scară largă în sectoarele auto, de apărare și energetic.
Măsurile au venit ca rezultat al creșterii taxelor vamale puse de SUA asupra importurilor din China.
Unele dintre aceste elemente critice sunt esențiale atât pentru producția motoarelor cu ardere internă, cât și pentru cea a vehiculelor electrice.
CLEPA a declarat că, deși au fost depuse sute de cereri pentru licențe de export către autoritățile chineze, doar aproximativ 25% par să fi fost aprobate.
„Un lanț de aprovizionare global profund interconectat, restricțiile de export din China duc deja la opriri ale producției în industria furnizorilor europeni”, a declarat Benjamin Krieger, secretar general CLEPA, într-un comunicat.
Producătorii auto germani avertizează despre opriri totale ale producției
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a avertizat că restricțiile Chinei ar putea duce la o oprire totală a producției.
„Restricțiile de export privind materiile prime critice din China reprezintă o provocare majoră pentru securitatea aprovizionării. În timp ce unele licențe au fost acordate, acestea nu sunt suficiente pentru o producție continuă”, a declarat președinta VDA, Hildegard Müller, pentru CNBC.
„O altă problemă este procesul lent de vămuire a exporturilor, ce provoacă întârzieri și stopuri ale producției. Dacă situația nu se schimbă repede, riscul este tot mai mare.”, a adăugat ea.
Müller a făcut un apel către guvernul german și legislatorii europeni să abordeze problema cu autoritățile chineze.
Cererea de materii prime critice este de așteptat să crească semnificativ în următorii ani, pe măsură ce tranziția către energia curată se accelerează.
În prezent, China domină aprovizionarea globală cu materii prime critice, deținând circa 60% din producția mondială.
Nu toate companiile auto sunt afectate
BMW a declarat că unii dintre furnizorii săi sunt afectați de restricțiile de export, în timp ce rivalii Volkswagen și Mercedes-Benz Group nu au raportat probleme semnificative.
„Mercedes-Benz are o strategie de gestionare a riscurilor de aprovizionare, care asigură cererea pe termen lung, știind că zăcămintele de materii prime sunt limitate”, a afirmat un purtător de cuvânt al Mercedes-Benz Group.
Mercedes-Benz lucrează la reducerea cantității de materii prime critice utilizate în producție și la dezvoltarea de noi materiale pentru a reduce dependența de metale rare.
Volkswagen a comunicat că aprovizionarea cu piese auto cu materii prime critice este stabilă, dar furnizorii colaborează pentru a obține licențele necesare.
Probleme și în Japonia din cauza lipsei de materii prime
Nu doar producătorii auto europeni au fost afectați.
Nissan Japonia caută soluții pentru a minimaliza impactul restricțiilor de export, în colaborare cu Japonia și Asociația Producătorilor Auto din Japonia.
Nissan susține că problema va afecta industria auto.
Suzuki Motor a suspendat producția modelului Swift din cauza restricțiilor impuse de China asupra materiilor prime critice.

