Legea funeraliilor șefilor de stat: Comitetul interministerial și procedura

Ionescu Stefan
3 Citit minim
Ce prevede legea în cazul FUNERALIILOR unui fost șef de stat și cine face parte din comitetul interministerial care stabilește și aplică procedura

Regulamentul privind organizarea și funcționarea Comitetului pentru funeraliile de stat, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 112/2024, stabilește cadrul pentru ceremonia funerară a fostului președinte al României.

Comitetul pentru funeralii a fost creat marți după-amiază, după prima ședință de luni, întrucât sănătatea fostului președinte s-a agravat.

Ion Iliescu a decedat marți la Spitalul Clinic de Urgență „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”. Guvernul va comunica în curând detaliile privind programul funeraliilor de stat dedicate fostului președinte.

Totodată, o ședință de Guvern este programată marți seară, la ora 19.30, pentru aprobația unei hotărâri privind declararea zilei de 7 august drept zi de doliu național, în memoria fostului președinte.

Membrii comitetului

Conform regulamentului, Comitetul pentru funeralii este convocat de către șeful Cancelariei Prim-Ministrului în cazul decesului unui președinte al României sau al unui fost șef de stat.

Comitetul poate fi convocat și pentru aprobarea sau modificarea procedurii privind organizarea funeraliilor de stat.

Comitetul include reprezentanți la nivel de secretari de stat sau înalți funcționari publici din Administrația Prezidențială, Secretariatul General al Guvernului, Cancelaria Prim-Ministrului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării Naționale, Secretariatul de Stat pentru Culte și Serviciul de Protecție și Pază.

Comitetul întocmește și prezintă spre aprobare procedura funeraliilor, poate modifica aceasta la propunerea șefului Cancelariei Prim-Ministrului sau a unui membru, stabilește măsurile necesare pentru organizarea ceremoniei, estimează bugetul, pregătește cartea de condoleanțe, invită un membru al familiei defunctului la ședințe și transmite Cancelariei Prim-Ministrului lista participanților la ceremonie pentru transmiterea ulterioară Administrației Prezidențiale.

Comitetul se întrunește atunci când este necesar, în conformitate cu atribuțiile sale. Ședințele pot fi fizice sau online. Sunt convocate prin email, la inițiativa șefului Cancelariei Prim-Ministrului. Hotărârile sunt luate cu majoritatea voturilor membrilor prezenți.

Agenda fiecărei ședințe este întocmită de secretariatul tehnic, pe baza propunerilor membrilor și aprobată de șeful Cancelariei Prim-Ministrului. Comitetul își desfășoară activitatea în cadrul Centrului Operativ pentru Situații de Urgență din Palatul Victoria. Secretariatul tehnic, relațiile publice și de protocol sunt asigurate de Cancelaria Prim-Ministrului și de Secretariatul General al Guvernului.

Procedura de organizare a funeraliilor de stat se aprobă prin ordin comun al secretarului general al Guvernului, șefului Cancelariei Prim-Ministrului, ministrului afacerilor interne și ministrului apărării naționale, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern.

Comunicarea publică a decesului, conform procedurii, se face de către purtătorul de cuvânt al Guvernului, prin Cancelaria Prim-Ministrului. Ministerul Afacerilor Externe comunică oficial despre deces misiunilor diplomatice și organizațiilor internaționale acreditate în România, precum și misiunilor diplomatice ale României din străinătate.

Procedura privind organizarea funeraliilor de stat a fost făcută publică de Guvern.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *