Daniel Anghel, Partener Executiv PwC România
Piața globală a autovehiculelor se confruntă cu o fragmentare crescută în trei blocuri geopolitice, pe fondul intensificării barierelor comerciale și a tensiunilor internaționale între SUA, Europa și China. Această evoluție are loc în momentul în care vehiculele electrice cu acumulatori (VEA) au atins un punct record de cotă de piață la nivel global, de 16%, înregistrând o creștere de 42% a vânzărilor în primul trimestru față de aceeași perioadă a anului anterior, potrivit celui mai recent raport al Autofacts realizat de PwC. Creșterea este condusă în principal de piața chineză, care a generat peste 60% din vânzările globale și a atins o cotă de 27%.
În ciuda acestei creșteri, tranziția către mobilitatea electrică nu se desfășoară cu viteza anticipată. Factorii geopolitici și deciziile politice divergente la nivel internațional complică adaptarea industriei auto locale la noile cerințe.
Europa se străduiește să își mențină competitivitatea prin măsuri de susținere și flexibilitate, în timp ce piețe importante precum SUA și China adoptă politici protecționiste agresive. În acest context volatil, România trebuie să reanalizeze politicile de stimulare pentru a nu rămâne în urmă în tranziția către mobilitatea electrică.
Europa, revenire pe piețele importante, dar cu provocări persistente. România, declin considerabil
După trei trimestre de scădere, Europa a înregistrat o revenire semnificativă. În primele cinci piețe majore – Marea Britanie, Germania, Franța, Italia și Spania – vânzările de VEA au crescut cu 30% în T1 2025. Marea Britanie și Germania conduc această revenire, cu creșteri de 43% și 39%. Italia și Spania au performanțe puternice, cu progrese de 73% și 69%, respectiv, deși pornind de la un nivel mai scăzut. Franța este singura care a înregistrat un regres de 7%, ca urmare a expirării subvențiilor guvernamentale.
În ciuda tendinței pozitive din Europa, România a înregistrat un declin accentuat al vânzărilor de vehicule electrice, o evoluție determinată de întârzierile programului Rabla. Conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 36,4% în primul trimestru al anului 2025, tendință continuată și în luna aprilie cu o scădere de 70%, pe fondul întârzierii programului Rabla. Lansarea este preconizată în această săptămână. Programul are o importanță crucială, riscând să pună sectorul auto românesc în dificultate într-un moment cheie pentru transformarea globală.
Plan european de redresare a industriei auto
Pentru a face față concurenței globale și a sprijini tranziția ecologică, Comisia Europeană a lansat, în martie 2025, un plan de acțiune dedicat industriei auto, sector care contribuie cu 7% la PIB-ul UE și susține aproximativ 13 milioane de locuri de muncă.
Acest plan se concentrează pe cinci direcții principale: inovație și digitalizare – investiții în produse și reducerea dependenței tehnologice externe, tranziție verde – reguli mai flexibile privind emisiile și accelerarea dezvoltării infrastructurii de încărcare, lanțuri de aprovizionare reziliente – investiții în materiale critice pentru baterii, competențe și adaptare socială – reconversie profesională către mobilitatea electrică și mediu competițional echitabil – susținere pentru concurența loială cu producătorii străini subvenționați.
Parlamentul European a aprobat o relaxare temporară a țintelor de emisii de CO₂ pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare. Acum, conformitatea nu se mai evaluează anual, ci pe baza unei mediei pe perioada 2025–2027. Această măsură este un răspuns la solicitările din industrie, care avertiza asupra unor potențiale amenzi de până la 15 miliarde de euro, cauzate de ritmul lent al electrificării față de competitorii globali.
Context geopolitic tensionat
În afara Europei, Statele Unite și China iau măsuri decisive pentru protejarea industriilor naționale, în cadrul unui schimb de majorări de taxe, temporar suspendat în prezent pentru 90 de zile.
China, lider global în producția de baterii (peste 98%) și jucător cheie în lanțul valoric al bateriilor litiu-ion, continuă investițiile semnificative în inovație pentru a-și reduce dependența de tehnologiile externe.
Industria globală de automobile se redefinește sub presiunea economică și transiția spre mobilitatea electrică, iar succesul va depinde de capacitatea producătorilor de a inova, colabora și adapta rapid la condițiile actuale ale pieței.