Modificări ale Codului Rutier din România: noile abateri sancționate și cuantumul amenzilor auto

Ionescu Stefan
4 Citit minim
Schimbări în Codul Rutier din România. Care sunt noile abateri pentru care riști să fii sancționat și ce amenzi poți să primești

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vine cu cea mai amplă revizuire a Codului Rutier din ultimii zece ani, incluzând și introducerea conceptului de „viteză medie”. Acest sistem automat de monitorizare a vitezei pe segmente de drum va permite aplicarea sancțiunilor fără oprirea vehiculelor în trafic.

Prin această inițiativă aflată în consultare publică, autoritățile urmăresc să înlocuiască metoda tradițională bazată pe „radarul de moment” cu un control continuu al comportamentului rutier, transmite Playtech.

Cum funcționează sistemul de „viteză medie”

Viteza medie este calculată automat în funcție de timpul necesar pentru parcurgerea unui segment între două camere fixe sau mobile de monitorizare.

Astfel, dacă un autovehicul traversează distanța dintre punctul A și punctul B într-un timp mai scurt decât limita legală, sistemul e-SIGUR înregistrează automat abaterea și transmite informațiile către Centrul Național de Monitorizare.

Spre deosebire de radarele clasice, care surprind viteza doar într-un punct specific, sistemul de măsurare a vitezei medii analizează comportamentul șoferilor pe o distanță reală, eliminând posibilitatea ca aceștia să frâneze în apropierea unui aparat de măsurare.

Această metodă de monitorizare este deja implementată în mai multe țări europene, cum ar fi Austria, Spania, Olanda sau Bulgaria, având rezultate pozitive în reducerea incidentelor grave pe autostrăzi și drumuri naționale.

În cazul în care viteza medie depășește limita regulamentară, amenda se aplică automat, fără oprirea vehiculului, și procesul-verbal va fi transmis electronic prin platforma digitală HUB, iar șoferul va putea vizualiza fotografiile și datele de constatare online.

Care sunt sancțiunile în acest caz

Această măsură va fi aplicată pe autostrăzi, drumuri expres și segmente aglomerate de drum național, cu sancțiuni similare celor pentru depășirea vitezei cu radarul obișnuit – între 580 și 2.900 de lei, în funcție de abatere și categoria drumului.

Pe lângă amendă, conducătorii auto pot primi puncte de penalizare, conform pragurilor stabilite de Codul Rutier.

Autoritățile afirmă că noul sistem are scopul de a descuraja depășirile frecvente ale limitei de viteză și de a încuraja un comportament rutier preventiv și constant.

De asemenea, procesarea automată a datelor va reduce intervențiile directe ale poliției rutiere, degrevând aceste structuri de sarcini administrative.

Prin implementarea acestor măsuri, Ministerul Afacerilor Interne intenționează să scadă semnificativ numărul accidentelor cauzate de viteza excesivă, care reprezintă principalul factor de producere a tragediilor rutiere.

Sistemul e-SIGUR și metoda de calcul a vitezei medii nu vor elimina complet încălcările legii, dar vor asigura un control mai echitabil, transparent și constant asupra traficului din România.

Conform datelor oficiale, în 2024, peste 1.400 de persoane au decedat pe drumurile din țară, iar alte 3.200 au suferit răni grave.

Anul actual a înregistrat o scădere ușoară a numărului de victime, însă țara noastră rămâne cu cele mai deficitare cifre în rândul statelor membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește siguranța rutieră.

FOTO – Imagine ilustrativă: Poliția Română

Recomandări pentru siguranța rutieră

Reguli de parcare fără contravenție în 2025: principalele aspecte de respectat pentru evitarea sancțiunilor

Codul Rutier 2025: Amenzi de până la 600 de lei pentru nerespectarea regulilor la trecerile de pietoni

Practici neregulamentare care pot duce la amenzi de până la 1.000 de lei pentru conducătorii auto

Echipamente obligatorii în autoturisme pentru sezonul cald și sezonul rece, conform regulamentelor în vigoare

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *