Raport privind dezastrul de la Salina Praid: nereguli multiple, nepăsare și gestionare defectuoasă a banilor publici

Ionescu Stefan
8 Citit minim
Raport, după dezastrul de la Salina Praid: Nereguli în serie, nepăsare, și treabă de mântuială pe banii statului

Guvernul României a anunțat finalizarea verificărilor realizate de Corpul de Control la Societatea Națională a Sării SA (SNS SA) și Administrația Națională „Apele Române” (ANAR), în urma inundării Salinei Praid din luna mai 2025.

Conform raportului, deși „inundarea spațiilor subterane ale Salinei Praid și afectarea zăcământului au avut un caracter previzibil, riscul a fost subevaluat și constant calificat de reprezentanții SNS SA ca nefiind un pericol iminent.”

De asemenea, Societatea Națională a Sării SA a beneficiat de fonduri pentru lucrări de amenajare și protecție, însă proiectele realizate au fost „sub nivelul sursei de finanțare și mai mici decât cheltuielile aprobate prin hotărâri de Guvern”.

Corpul de Control al Guvernului a identificat nereguli și în ceea ce privește modul de realizare a lucrărilor hidrotehnice din perioada 2012-2016. Potrivit raportului, „recepția internă a acestor lucrări s-a efectuat fără participarea reprezentantului administrației publice care a emis autorizația de construire, fără un punct de vedere al proiectantului”.

Reprezentanții Corpului de Control subliniază că execuția lucrărilor de la Salina Praid a fost realizată fără a solicita sprijin tehnic din partea SGA Mureș pentru investiție, deși această obligație era prevăzută în avizul de gospodărire a apelor.

Mai mult, Societatea Națională a Sării SA nu a ținut cont de recomandările expertizei tehnice și nici nu a implementat măsurile propuse, considerate în 2023 ca fiind nesatisfăcătoare în raport cu costurile și eficiența sau lipsite de corelație cu alte lucrări hidrotehnice realizate ulterior evenimentelor.

Abia în 2024 s-a considerat necesar implementarea măsurilor recomandate, însă aceste proiecte au rămas în stadiul de plan.

Infiltrația în subteranul Salinei Praid, semnalată în februarie 2023, s-a agravat în luna aprilie 2024.

Autoritățile responsabile nu s-au organizat conform reglementărilor

Potrivit Corpului de Control, SNS SA, autoritățile locale, structurile teritoriale ale ANAR (ABA Mureș) și Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate Harghita ar fi trebuit să se organizeze într-un Consiliu interministerial pentru gestionarea situației și prevenirea riscurilor.

Evenimentul din 18.04.2024 a reconfirmat pericolul major, manifestat prin dizolvarea sării și infiltrarea apei din pârâul Corund în subteran, fiind calificat drept fenomen ireversibil, ce putea duce la inundarea completă a structurii subterane a Salinei Praid (minele vechi, orizonturile inferioare și baza turistică subterană).

Expertiza tehnică finalizată în iulie 2024 a recomandat soluții, care au fost ulterior comunicate între SNS SA (sucursala Salina Praid) și ABA Mureș (SGA Mureș).

După 10 luni de la această expertiză și în urma inundării din mai 2025, care a dus la închiderea Salinei Praid, SNS SA a semnat cu întârziere un contract pentru proiectarea și executarea măsurilor de eliminare a infiltrațiilor din albia râului Corund în subteranul Salinei.

„Contractul s-a încheiat după doar 8 zile de la reintrarea apelor în subteran, la data de 05.05.2025, și la 6 zile după solicitarea SNS SA de declarare a stării de alertă (07.05.2025). În aceste condiții, obiectivul de a elimina infiltrațiile pe termen lung a devenit imposibil de realizat”, se indică în raport.

ANAR a evaluat riscurile într-o manieră incompletă

ANAR și-a exercitat atribuțiile de elaborare a schemelor directoare pe baza unei analize restrictive a riscurilor, axându-se exclusiv pe inundațiile de suprafață, neținând cont de riscurile de distrugere cauzate de acțiunile distructive ale apelor în toate formele lor.

Această abordare a dus la programarea unor măsuri nesatisfăcătoare pentru protejarea împotriva riscului de infiltrație a pârâului Corund și la clasificarea riscului ca fiind moderat, reducând prioritatea intervențiilor.

Inadvertențele în evaluarea riscului de inundare și infiltrație, precum și subdimensionarea măsurilor de protecție propuse de SNS SA, nu au fost supuse unei analize la nivelul autorităților reglementatoare, precum ANRM sau ANRMPSG, care ar fi trebuit să verifice și să avizeze programul anual de exploatare și măsurile de protecție asociate.

În lipsa unor norme tehnice clare și a unui cadru de reglementare complet, activitatea de avizare și control s-a realizat formal, iar măsurile tehnice propuse de SNS SA nu au avut un fundament solid pe legislație sau standarde recunoscute, reducând astfel eficacitatea măsurilor de protecție a zăcământului.

Activitățile turistice ale SNS SA în golurile miniere s-au desfășurat fără aprobare legală

Activitățile de turism organizate de SNS SA în spațiile amenajate ale minelor s-au realizat fără autorizarea ANRMPSG, deși această autorizare a fost obligatorie de la 17.12.2020, fiind întârzieri în emiterea instructiunilor și documentațiilor necesare conform reglementărilor în domeniu.

SNS SA, scutită de plata taxei pentru utilizarea golurilor miniere

Deși obligația de a plăti taxă pentru utilizarea golurilor miniere a fost instituită din 26.06.2024, această taxă nu a fost încă stabilită de către ANRMPSG, întrucât documentațiile tehnice necesare pentru aprobarea utilizării golurilor miniere nu au fost încă realizate și analizate.

Recomandările administrative desprinse din concluzii sunt:

1. Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului i s-a sugerat:

– să analizeze posibilitatea revocării administratorilor SNS SA pentru motive justificate, în conformitate cu obligațiile contractuale și legale, și să inițieze acțiuni de răspundere pentru membrii conducerii și persoanele responsabile de prejudiciile cauzate de inundații;

– să reevalueze și să completeze legislația relevantă pentru gestionarea și monitorizarea activităților miniere și a responsabilităților legate de încetarea exploatărilor.

2. Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor i-a fost recomandat:

– să actualizeze și să clarifice cadrul legal pentru gestionarea resurselor de apă, inclusiv atribuțiile ANAR, explicitând noțiunea de „acțiune distructivă a apelor” și modul de colaborare între autorități pentru planurile de gestionare a bazinelor hidrografice.

– să analizeze dacă ANAR urmărește eficient obiectivele legii, precum protecția împotriva acțiunii distructive a apelor, și să dispună măsuri corespunzătoare dacă se identifică deficiențe.

– să reevalueze și să îmbunătățească schemele directoare, metodologia și instrucțiunile tehnice pentru prioritarizarea măsurilor de protecție împotriva riscurilor generate de apele de revărsare și infiltrații.

3. Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Dioxidului de Carbon i-a fost recomandat:

– să elaboreze și să publique instrucțiuni tehnice complete, inclusiv pentru protecția zăcămintelor;

– să evalueze procesul de avizare a programelor de exploatare ale SNS SA și măsurile de păstrare a zăcământului de sare împotriva infiltrațiilor de apă;

– să pună în aplicare prevederile privind utilizarea golurilor miniere și regimul taxelor pentru activitățile din acestea.

4. Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului și Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Dioxidului de Carbon li s-a sugerat să actualizeze cadrul tehnic și normativ pentru programele de închidere a minelor.


  • Salina Praid a fost din nou inundată, creând probabil un lac sărat artificial.
  • Recunoașterea inevitabilului: Lacul Praid devine nouă atracție turistică în Harghita.
  • Se anticipează prăbușirea Salinei Praid? Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, descrie scenariul sumbru: “Salvarea pare imposibilă”.
Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *